Kalibreren zonder bijeenkomst: wat nu?!
Tijdens de kalibratiebijeenkomst was het de bedoeling om gezamenlijk een oefening te beluisteren en te beoordelen. De bijeenkomst gaat niet door en dus zal deze uitwisseling niet gaan zoals gepland. We kunnen ons voorstellen dat je toch de behoefte hebt om even stil te staan bij het beoordelen van cursisten. Daarom delen we graag twee ideeën waarmee je misschien je voordeel kunt doen:
Kleine kalibraties in de praktijk
Waarschijnlijk wissel je tijdens de koffie al wel eens wat ervaringen uit over het beoordelen van cursisten. Tip: houd dit vast en breid het iets uit. Stel, tijdens een beoordeling doet zich iets voor waar je niet helemaal zeker over bent. Bijvoorbeeld een situatie die je in verschillende contexten kunt bekijken en je dus ook anders had kunnen aanpakken. Sla dit moment dan voor jezelf op en bevraag je collega-coaches tijdens de koffie: wat zouden zij hebben gedaan? Dezelfde beoordeling of een andere? En vooral: waarom? Zo’n gesprek hoeft niet meer dan vijf minuten te duren (mag wel). Door even stil te staan bij jouw beoordeling en te vragen wat een ander zou hebben gedaan, kalibreer je jouw manier van beoordelen in kleine stapjes.
Theorie over kalibreren
In de wetenschap wordt de vorm van kalibratie waarbij twee (of meer) docenten dezelfde score geven voor een toets, de interbeoordelaarsbetrouwbaarheid (IBB) genoemd. Hierover zijn veel artikelen geschreven. Het volgende artikel is behoorlijk wetenschappelijk, maar tussen de moeilijke termen door worden interessante dingen geschreven over hoe lastig het is om het echt ‘eens’ te worden over een beoordeling. Mocht je na het lezen vragen of opmerkingen hebben, schroom dan niet het gesprek hierover aan te gaan met de onderwijsexperts van NNVO.
Lees hier het artikel
