Ruim dertig brug- en sluisoperators kwamen op donderdag 29 februari naar NNVO voor de pilot van de eerste her- en bijscholingscursus. De recurrent training bestaat uit een combinatie van een e-learning en een klassikale bijeenkomst. Bijzonder is dat het voor het eerst om een game-based training voor brug- en sluisoperators gaat. De pilotdag stond vooral in het teken van het testen van een speciaal ontwikkeld bordspel.
Een leven lang ontwikkelen is ook voor brug- en sluisoperators van groot belang. In het ministerieel besluit over nautische beroepsbeoefenaren staat dat het de verantwoordelijkheid van de vaarwegbeheerders is om er gezamenlijk voor te zorgen dat de medewerkers vakbekwaam zijn en blijven. Ook de Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft naar aanleiding van een ongeval een aantal jaar geleden gewezen op het belang van bijscholing. Geen verrassing dus dat bij de uitwerking van het strategisch ambitiedashboard dit als een belangrijk onderwerp is benoemd.
Beleidsvoorstel
In het najaar van 2022 heeft NNVO daarom een werkgroep geleid en gefaciliteerd met vertegenwoordigers van provincies en Rijkswaterstaat. Deze werkgroep had de opdracht te inventariseren aan welke vormen van her- en bijscholing behoefte is en een gezamenlijk programma op te stellen. Hieruit is een beleidsvoorstel gekomen waarin de te trainen onderwerpen uiteen zijn gezet en om dit in een vijfjarige cyclus te organiseren. Dit voorstel is in mei 2023 goedgekeurd door het NNVO-bestuur.
Game-based training
Inmiddels zit de pilot van de eerste her- en bijscholingscursus voor brug- en sluisoperators er dus op. Binnen NNVO is het afgelopen jaar hard gewerkt aan een game-based training die bestaat uit een combinatie van een e-learning en een klassikale bijeenkomst. Hiervoor is de expertise ingeschakeld van game-designer Daan Groen. Als eerste onderwerp is gekozen voor wet- en regelgeving. Dit onderwerp sluit aan bij de competentie ‘Samenwerken op de corridor’, die in de opleiding voor brug- en sluisoperators aan bod komt. De e-learning bestaat uit veertien microgames, elk met een eigen onderwerp. Deze onderwerpen zijn relevant voor het werk en goed om te herhalen.
Feedback op e-learning
Op de pilotdag bij NNVO mochten de brug- en sluisoperators allereerst hun feedback delen over de microgames van de e-learning. Tegelijkertijd was er ruimte voor inhoudelijke discussies aan de hand van de veertien leerdoelen binnen de e-learning. De cursisten gaven complimenten over de gekozen vorm; de stripverhalen werken aansprekend en de meeste games worden als leuk en uitdagend ervaren. Er was kritiek op het tijdsdrukelement, deze schiet zijn doel soms voorbij. Ook vonden zij het niet handig dat je tijdens een scenario of game niet kan zien in welk deel van de e-learning je je bevindt. NNVO neemt deze feedback mee in de verdere ontwikkeling van de e-learning.
Serious game
Na het bespreken van de microlearnings was het tijd om het nieuwe bordspel te testen, dat eveneens speciaal voor deze cursus ontwikkeld is. Het gaat om een serious game waarbij de spelers een balans moeten zien te vinden tussen vlot en veilig gedrag, dat altijd raakvlak heeft met de normen op het water. In het spel moeten schippers en operators samenwerken om zo vlot en veilig mogelijk het vaarverkeer te begeleiden. De reacties op het spel waren positief: de cursisten vonden het leuk om te spelen en het lokte gezonde discussies uit.
Toch bleek het spel te complex om hiermee puur naar wet- en regelgeving te kijken. De situaties die ontstonden, waren vaak het gevolg van gebrekkige communicatie of roekeloos vaargedrag dat buiten de verantwoordelijkheid van een operator gebeurde. De conclusie: het is een zeer mooi en nuttig spel, alleen voor een ander doel. Namelijk voor het opleiden van beginnende operators of voor gespreksdiscipline. Op basis van de feedback van cursisten verwacht NNVO dat een kaartspel met daarin voorgeschreven situaties en casussen hen beter zou kunnen helpen om de discussies en uitwisselingen te sturen.
Succesvolle pilotdag
Het team van NNVO kijkt terug op een succesvolle pilotdag van de eerste recurrent training voor brug- en sluisoperators. De combinatie van e-learning en het klassikaal samenkomen wordt als onmisbaar ervaren voor het her- en bijscholen. Er is een aantal vervolgacties geformuleerd, zoals het aanpassen van de e-learning aan de hand van de besproken punten. Het huidige bordspel wordt als test ingezet tijdens de initiële opleiding voor brug- en sluisoperators. En er wordt een nieuw (kaart)spel ontwikkeld met gerichte verkeerssituaties waarin het toepassen van wet- en regelgeving cruciaal is. In de volgende pilot zal het aangepaste format getest worden met deelnemers van NNVO-participanten.