03.05 VTS 1e tranche

Onderwijsvorm Klassikaal
Studiebelasting

Voorbereiding lesstof: 8 uur
Theorieles: 8 uur (1 lesdag)
Werkboek: 4 uur

Voorkennis 07.00 of vaarbewijs
Doelgroep Operators die werkzaam zijn in een VTS-gebied.
Tekst

Deze module is gericht op de rol van VTSO als intermediair tussen schipper A en B, zodat zij op de hoogte zijn van elkaars intentie, vaar- of schutplan. In de rol van intermediair is het van belang dat de aankomende VTSO weet wat de verantwoordelijkheid van de schipper/loods/kapitein is en wat de eigen rol/verantwoordelijkheid is als VTSO.

Inhoud

Verantwoordelijkheden VTSO (Vessel Traffic Services Operator)

  •         Verantwoordelijkheid VTS-operator
  •         Verantwoordelijkheid van een schipper/kapitein binnenvaart
  •         Verantwoordelijkheid Registerloods

Communicatie

  •         Communicatie schip en sluis/verkeerspost
  •         Communicatie algemeen
  •         Rol als intermediair
  •         ATIS (Automatic Transmitter Identification System)

VTS-bediening, walradar en aanvullende diensten

  •         Walradar VTS
  •         IVS90 (Informatie Volgsysteem voor de Scheepvaart)
  •         AIS
  •         CCTV beveiligingscamera’s

Wetten, regelingen, definities en richtlijnen

  •         Loodswet
  •         Verkeersbegeleiding (Scheepvaartverkeerswet)
  •         Definities richtlijnen en verklaringen
  •         VTS-diensten
  •         Haven Amsterdam Regeling communicatie VTS
  •         Werkingsgebied
  •         VTS-services
  •         Communicatie
  •         Meldpunt
  •         Sluisinformatie
  •         Automatic Identification System (AIS)

Walradar

Examen De lesdag wordt afgesloten met een theorie-examen.


Globale inhoudsbeschrijving van de module 

Met deze module word je niet opgeleid tot VTS-operator; daarvoor dien je de basisopleiding van NNVO te volgen. Lees hier meer over de VTS-opleiding. 

Een VTS'er houdt de vaarweg in de gaten door als intermediair op te treden. In de rol van intermediair is het belangrijk dat de aankomende VTS'er weet wat de verantwoordelijkheid van de schipper/loods/kapitein is en wat de eigen rol/verantwoordelijkheid is als VTS'er.

Duidelijkheid over de verdeling van verantwoordelijkheden en rollen voorkomt misverstanden, vermindert risico’s en bevordert de onderlinge communicatie. Helderheid over rollen, taken en verantwoordelijkheden is ook van belang voor collega’s onderling. Op deze manier wordt elk gebied gecontroleerd en is er een goede onderlinge afstemming.

In de module wordt aandacht besteed aan het interpreteren van radarbeelden. De kwaliteit van de radarbeelden bij een VTS-centrale is anders dan bij brug-/sluisradarbeelden en er is verschil in interpretatie van de beelden. De aankomende VTS'er leert ook het verschil tussen de marifoonkanalen op de VTS-post en objecten kennen. Met kennis van interpretatie van radarbeelden en het gebruik van marifoonkanalen wordt de kans op fouten, ontstaan door onkundig gebruik, drastisch verkleind.

Doel/rationale van de module
Naast VTS-operators heeft de nautische sector interesse in medewerkers die niet op de verkeerspost zitten, maar wel kennis hebben van de verschillende verantwoordelijkheden van een VTS-operator. En ook het verschil weten tussen radarbeelden bij een VTS-centrale en bij een object. Met deze kennis kan de communicatie tussen deze personen worden versterkt.

Studiemateriaal
De cursist ontvangt een syllabus met oefeningen op basis van realistische casuïstiek, zelfstudieopdrachten en werkplekopdrachten. 

Aanmelden
De aanmelding van een cursist gebeurt door de werkgever. Na aanmelding ontvang je binnen drie werkdagen een bevestiging.

Inschrijven

Geen data beschikbaar