‘Het is zoveel meer dan op een knopje drukken’
Als kleine jongen ging hij met zijn vader mee naar de terminals in de Rotterdamse haven. Niet omdat zijn vader daar werkte, maar om vol bewondering te kijken naar al die kolossale schepen en indrukwekkende stapels containers. De fascinatie voor de scheepvaartwereld was geboren. Inmiddels werkt Jeremy Viola als operator bij het havenbedrijf van de gemeente Den Haag.
Op de bediencentrale in Scheveningen houdt Jeremy nauwlettend drie bruggen en twee tunnels in de gaten. Medio december komt daar een derde tunnel bij: de Victory Boogie Woogietunnel bij de Rotterdamsebaan, de weg die de A4 en A13 bij knooppunt Ypenburg moet verbinden met het centrum van Den Haag. “Ik werk sinds mei 2019 op deze gecombineerde bediencentrale,” vertelt hij. “Bij ons op de werkvloer hebben we drie disciplines: een operator voor de bruggen en tunnels, een verkeersleider voor de scheepvaart en daarnaast een waldienst. Op onze bediencentrale is geen dag hetzelfde. Als operator moet je elke minuut van de dag scherp zijn, want er kan van alles gebeuren. Het is verantwoordelijk werk en dat maakt mijn baan zo leuk.”
Opleiding tot maritiem officier
Dat Jeremy bruggen en tunnels zou gaan bedienen, was niet iets dat hij van jongs af aan al op zijn netvlies had. Toen hij na de middelbare school de open dag van het Scheepvaart en Transport College in Rotterdam bezocht, was hij onder de indruk van de brugsimulator. “Door het realistische beeldscherm van 360 graden was het net alsof je echt aan het varen was. Dat idee van op een schip varen en iets van de wereld zien, trok me heel erg. Ik besloot toen de 4-jarige opleiding tot maritiem officier te volgen.”
Jeremy op de bediencentrale in Scheveningen.
De wijde wereld in
Hij sloot zijn opleiding succesvol af en kon aan de slag bij Royal Wagenborg. “Ik heb daar twee jaar met veel plezier als maritiem officier gewerkt en heb wereldwijd gevaren. Veel binnen Europa, maar ook naar landen als China, Japan, Australië, de Filipijnen, Vietnam en Taiwan. Ik was drie maanden van huis en daarna telkens een maand thuis. Het was een mooie tijd, maar ook best pittig. Ik miste op den duur het thuis zijn. Daarom ben ik iets anders gaan doen en kreeg ik een baan als surveyor, waarbij ik inspecties uitvoerde op zeeschepen en onderzoek deed naar schades.”
Opleiding bij NNVO
Na vijf jaar wilde Jeremy weer iets nieuws. Hij volgde de basisopleiding tot brug- en sluiswachter bij NNVO, aangevuld met een cursus bedienen op afstand. “Voordat ik aan de opleiding begon, dacht ik: hoe moeilijk kan het zijn? Je drukt op een knop en de brug gaat open. Inmiddels weet ik natuurlijk wel beter. De docent kon tijdens de lessen heel enthousiast vertellen over het vak en deelde zijn persoonlijke ervaringen, waardoor het nooit saai werd. Ik heb bij NNVO veel geleerd en had daarna een goed beeld van wat mij te wachten stond.”
De haven van Scheveningen.
Op de bediencentrale
Nu hij als operator werkt op de bediencentrale in Scheveningen, zit hij helemaal op zijn plek. Jeremy is onder meer verantwoordelijk voor het veilig ‘draaien’ van de Trekvlietbrug en de Binckhorstbrug. “Dit zijn bruggen waar veel landverkeer overheen gaat en die meerdere keren per dag gedraaid worden. Daarnaast heb ik de Laakbrug onder mijn hoede, die minder vaak open hoeft. Deze brug heeft zes rijbanen en twee trambanen. Die gaat alleen open als er minimaal twee verkeersbegeleiders fysiek aanwezig zijn. We hebben er zeven camera’s op staan, maar je kunt niet álles op afstand in de gaten houden. Ben je ter plekke, dan kijk je om je heen en heb je een veel beter beeld van de verkeerssituatie.”
Verkeerssituatie inschatten
Nu maakt Jeremy dagelijks vanuit de bediencentrale de afweging: wanneer ga ik die brug openen? Maar ook: stroomt het verkeer in de tunnels goed door? “Het is zoveel meer dan op een knopje drukken,” vertelt hij lachend. “Voordat ik een brug open, maak ik eerst een goede inschatting van de verkeerssituatie. Komt er niet een ambulance met zwaailichten aan? Staat het stoplicht op groen en komt er net een hele rits auto’s aan? Of regent het en komen er fietsers aan? Dan wacht ik eerst totdat ze voorbij zijn. Dat is zowel een stukje veiligheid inbouwen als dienstverlenend richting het landverkeer zijn. Tegelijkertijd komt er een schip aan dat graag verder wil varen. In dit werk moet je dus altijd gefocust zijn en dat maakt het interessant.”
Meer informatie over het havenbedrijf van de gemeente Den Haag
Jeremy Viola
Leeftijd: 28 jaar
Opleidingen: maritiem officier, brug- en sluiswachter
Functie: operator havenbedrijf en bediencentrale
Werkgever: gemeente Den Haag
Werkervaring: 8 jaar