Online lesgeven: vijf tips van Mario Querido

Virtueel lesgeven is beduidend anders dan lesgeven in een klaslokaal. Daar kwam Mario Querido, docent bij NNVO, al snel achter. Hij miste een paar bekende werkvormen zoals het geven van directe feedback of het observeren en beoordelen van groepswerk. Tegelijkertijd kreeg hij er nieuwe mogelijkheden voor terug. In deze blog geeft Mario vijf praktische tips om online trainingen succesvol te laten verlopen.

Toen ik vanwege de coronamaatregelen begon met virtueel lesgeven, merkte ik dat er online meer mogelijk is dan ik in eerste instantie dacht. Sommige werkvormen in een online training werken zelfs beter! Ik hoop dat je de onderstaande praktische tips kunt toepassen tijdens jouw digitale lessen.

Tip 1: Geef de cursisten advies over het device
In sommige Zoom-meetings die ik gaf, deden ook cursisten met tablets en telefoons mee. Tablets en telefoons werken prima bij een gesprek met een paar mensen of bij het kijken naar een presentatie. Ze werken niet prettig in een training waarbij de cursisten zelf actief bezig moeten zijn. Let dus op: een laptop of desktop-computer is voorwaardelijk voor de inzet van interactieve werkvormen, maar ook voor de toetsing.

Tip 2: Kies een rustige werkplek
Ik vraag de cursisten expliciet om een rustige werkplek te kiezen. Beweging en geluiden zijn niet alleen afleidend voor de cursist zelf, maar ook voor de andere cursisten. Dit geldt uiteraard ook voor jou als docent.

Tip 3: Maak gebruik van interactieve theoriebespreking
De combinatie van mondelinge reacties, stempels/emoticons en chat maakt theoriebespreking buitengewoon interactief. Gebruik deze functies eens in Zoom. De betrokkenheid van cursisten zal op deze manier wellicht zelfs hoger zijn dan in een bijeenkomst waarin sommige deelnemers het lastig vinden om in de groep te reageren.

Tip 4: Zet de Zoom Breakout Rooms in
Als je in subgroepen wilt werken, is het wel een voorwaarde dat je gebruik maakt van de functie ‘Breakout Rooms’ in Zoom. Check even deze link om te zien hoe je zo’n subgroep kunt aanmaken. NNVO heeft dit ook beschreven in haar Zoom-handleiding voor docenten.

Tip 5: Wees expliciet in je tijdbewaking
In een online training moet je duidelijker zijn in je tijdbewaking dan in een gewone training. De cursisten in een Breakout Room (dus in een kleinere deelsessie) kunnen niet zo gemakkelijk aan jou vragen hoeveel tijd ze nog hebben. Concreet:

  • Vermeld vooraf bij elke opdracht hoe lang de opdracht duurt;
  • Stuur tijdens opdrachten in subgroepen berichtjes naar je Breakout Rooms (nog 3 minuten, nog 1 minuut…);
  • Deel je scherm en gebruik een online timer tijdens de pauzes. Deze digitale stopwatch vind ik leuk.

En als je nog even om Zoom wil lachen, kijk dan dit filmpje.

Belangrijke voordelen
Ik vind dat je als docent tijdens elke online training zelf kan zorgen voor een juiste mix: begeleiding, zelfstudie en praktijkopdrachten. Zo komen theorie en praktijk veel dichter bij elkaar. Een ander voordeel is de mondelinge toetsing: cursisten zijn in de eigen omgeving rustiger en meer geconcentreerd.

Samengevat ben ik dus heel positief over het digitaal lesgeven. Er zijn een paar belangrijke voordelen, zoals de voorbereidingstijd en weggevallen reistijd. Zelf heb ik nagenoeg dezelfde kwaliteit kunnen leveren als bij het klassikaal lesgeven. Meer praktische tips lees je in het artikel van onze onderwijsexperts: Praktische tips om online les te geven.

Image

Laatste nieuws

Scheepvaartmeester Vincent Gols

Achter de schermen bij scheepvaartmeester Vincent

In onze rubriek ‘Achter de schermen bij…’ bezoeken we een van de vaarwegbeheerders in het land. Dit keer gingen we langs bij de provincie Overijssel en laten we Vincent Gols (40) aan het woord over zijn baan als scheepvaartmeester. 

Lees meer
E-learning Poseidon

Port of Antwerp-Bruges tekent licentie voor e-learning Poseidon

In navolging van verschillende maritieme dienstverleners in Nederland heeft nu ook Port of Antwerp-Bruges een licentieovereenkomst getekend voor het gebruik van Poseidon. De e-learning wordt sinds een paar jaar succesvol ingezet binnen de VTSO-opleiding van NNVO.

Lees meer

Kennismaken met… Jetsy Werleman

In deze rubriek laten we nieuwe medewerkers van NNVO aan het woord. Hij of zij vertelt iets over zichzelf en over het werk bij NNVO. Dit keer is het de beurt aan Jetsy Werleman, sinds begin dit jaar in dienst als medewerker bij het opleidingsteam.

Lees meer

Heb je vragen?

Heb je vragen, opmerkingen, suggesties of andere zaken die je aan de orde wilt stellen? Maak dan gebruik van ons contactformulier. Uiteraard wordt alle informatie die NNVO bereikt vertrouwelijk behandeld.

Contact kort

Ongeldige invoer
Ongeldige invoer
Ongeldige invoer
Ongeldige invoer

Contact

Marten Meesweg 115
3068 AV Rotterdam
Tel.  010 - 311 00 95

Algemene vragen

Opleidingsvragen

Contactformulier

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen bij NNVO. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Volg ons

Hoofdmenu